Positieve aandacht bij AD(H)D

’ Wat ben je druk…’’

‘’ Zit eens stil’’

‘’Je luistert ook nooit’’

‘’Je vergeet ook altijd wel wat’’

‘’ Schiet nu toch eens op’’

‘’ Heb je nu weer je drinken omgegooit?"

Zeg eens eerlijk, hoe vaak zeg jij dit tegen je kind? Ik denk dat we dat allemaal wel eens doen toch?

Wist je dat tegenover één negatieve opmerking minimaal drie positieve opmerkingen zouden moeten staan om je kind weer dat blije gevoel te geven? Als ouders zijn we vaak geneigd om in de negatieve aanval te schieten als het over bepaalde gedragsnormen gaat. Van nature leggen we eerder de nadruk op wat niet goed gaat dan op wat er wel goed gaat.

Hoe zit dat bij jou? Heb je hier wel eens over nagedacht?

Als je kind AD(H)D heeft krijgt het van de buitenwereld vaak vooral negatieve aandacht. Jouw kind is " lastig, druk en luistert slecht" Dit heeft geen positieve uitwerking op het zelfvertrouwen van een kind. Hoe kunnen we dit anders doen? Hoe kunnen de mensen in de directe omgeving, zoals ouders, familieleden maar ook leerkrachten een ander pad bewandelen waarvan het zelfvertrouwen GROEIT!?


Denk in mogelijkheden! Vanuit een positieve houding kan je kind GROEIEN! Alles wat je aandacht geeft GROEIT! ( dus ook wanneer je vooral het negatieve benoemt) Bespreek met de leerkracht van uw kind of er ruimte is om te bewegen tussen de les door. Of misschien mag hij / zij even een klusje doen voor de juf. En thuis, bespreek en bekijk waar de behoefte ligt van het kind. Kijk als ouder hoe jullie deze behoefte kunnen invullen in de dagelijkse routine. Zelf werk ik vaak met de thermometer. Hierop kan een kind aangeven wanneer hij/ zij in het rood komt en echt even een time-out nodig heeft. Deze hoeft niet negatief te zijn. Even een rust moment opzoeken. Wanneer het kind weer helemaal tot rust is, kun je het gesprek aangaan. Niet wanneer het kind volledig in zijn kookpunt zit. Het hoofd zit te vol en de informatie die je dan als ouder wenst over te brengen, komt niet over én ook niet binnen bij het kind.

Natuurlijk is het moeilijk om positief en rustig te blijven wanneer je kind voor de zoveelste kind iets omgooit of zijn broodtrommel vergeet! Maar je helpt hem of haar niet door dit steeds negatief te benoemen. Door te denken in mogelijkheden, je kind te stimuleren, structuur aan te brengen die hem of haar verder helpt, aandacht en vooral heel veel geduld van jou als ouder kom je een heel eind!

Bekijk goed waar de behoefte van jullie kind ligt. Na een drukke dag op school is ontspannen erg belangrijk. Voor de een is dit door lekker even op de bank te hangen met een boek, televisie of computer. Doe dit laatste niet te lang, maak duidelijke afspraken. Computeren kan heel ontspannen werken maar wanneer het hoofd van een kind vol zit komen er vaak juist nog veel meer prikkels bij door een computerspel!

Kinderen die motorische onrust hebben willen graag juist bewegen. Ga lekker samen naar buiten. Of laat je kind zelf buiten spelen wanneer dit kan. Zorg ook voor voldoende nachtrust! Geen televisie, ipad of telefoon meer vlak voor het slapen gaan. Samen rustig de dag doorspreken of nog even lekker lezen.


Daarnaast heeft een kind met AD(H)D vaak fantastische kwaliteiten en voordelen die vaak te weinig worden gezien! Kinderen met AD(H)D kunnen vaak snel schakelen, zien mogelijkheden, hebben oog voor details, doorzettingsvermogen en nog zoveel meer.

Herken je wel een van de volgende mooie eigenschappen bij je kind:

* Creatief

* Medeleven: ze lijken sociaal niet altijd even sterk, maar kinderen met AD(H)D hebben een enorme kracht zich met mensen te verbinden.

* Probleemoplossend: Goed in het oplossen van raadsels en problemen

* Hyperfocus: Als een onderwerp, taak of werkje de interesse heeft van je kind kan het zich vaak extreem goed concentreren.

* Drive: Kinderen met AD(H)D kunnen bij een voor hun interessant project vaak niet meer stoppen.

* Vindingrijk: Ze kunnen vaak bliksemsnel met vernieuwde ideeën komen.

* Nooit saai!: Door het snel schakelende brein komen er altijd wel nieuwe vragen en discussies aan bod. Met soms hilarische uitspraken of nadenkers voor je eigen brein.

* Kinderen met AD(H)D zijn vaak grappig, hebben humor en zijn behulpzaam.


En zo kan ik nog wel even doorgaan. Iedereen kind is anders, zo ook kinderen met AD(H)D.


Juist dat creatieve, andersdenkende brein zorgt ervoor dat jouw kind heel veel mooie talenten heeft! Aan jou als ouder om je kind deze talenten te helpen ontdekken, stimuleren en vooral laten zien dat ze er mogen zijn. Je mag trots zijn op je kind met AD(H)D! Het biedt ook zoveel moois!

Vinden jullie het toch lastig om om te gaan met jullie kind met AD(H)D? En kunnen jullie hier wat hulp en ondersteuning in gebruiken?

Neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden.